Saturday 17 December 2011

maafkanlah ^^

jika matamu memandangku
ringankanlah kakimu pergi dariku
jika bibirmu terpaksa senyum padaku
relakan mukamu berpaling dariku
jika susah untukmu melupakan kesilapanku
senangkan lidahmu untuk menghinaku
agar dirimu memaafkan diriku

meera pernah kasi ayat ny pada semua orang y meera sayang . meera pernah bagi pada sahabat , kawan" , dan jugak abang angkat meera . [ utk abg agkt meera : kaw ada dapat mesej ny dari aku kan sebelum ny . mesej aku mintak maaf . aku tk tahu lr sama ada kaw masih simpan atau tidak mesej tu . y pasti aku betul" maksudkan mesej tu sekarang . mungkin mesej tu adalah mesej terakhir y aku bagi pada kaw . kalaw janji y pernah kaw buat dulu pada aku , mungkin aku tk ada masa kaw tunaikan janji tu . jadi , buang jelah janji y pernah kaw buat dulu . aku tk akan tuntut wlw aku ada masa tuu . mesej ny meera tujukan pada abg agkt meera ]

mesej ny meera tk bagi pada family meera pun . sebab .. meera pun tk tahu kenapa ..
kenapa ek akhir" ny meera asyik cerita pasal abg agkt meera jee .. entah lr meera pun tk tahu kenapa ..

sejak akhir" ny meera selalu mimpi n khayal y meera masuk ICU , opps , bukan icuincourt eh .. tapi wad kecemasan kt hospital . benda ny selalu meera bayang tiap masa . mcm tk lama lagi meera da tk ada kt sini . why . i dont know . eemm .. meera tertanya" apa mimpi n khayalan meera tu akan jadi kenyataan ke .. atau mungkin apa y meera bayangkan tu cuma perasaan meera aje . kalaw benda ny jadi kenyataan , apa akan jadi yerr .. kenapalah sejak kebelakangan ny meera asyik fikir mati jee . apa dah tk ada benda lain ke y meera nak fikir .. tapi .. entah kenapa meera suka pula bila fikir soal mati ny . kekadang fikir soal mati ny bagi meera semangat . semangat utk bangun dari kesilapan y meera selalu buat . 

senangkan utk kita buat kesilapan . tapi payah utk kita mintak maaf . kenapa .. lagi susah utk orang memaafkan kesalahan y pernah kita buat pada  mereka . betul kan ? setiap kesalahan y kita buat tu akan bagi kesan pada diri individu . kesan y dalam sehingga payah utk dimaafkan . kenapa payah utk kita memaafkan orang sedangkan nabi sendiri ampunkan umat apatah lagi kita ny cuma manusia biasa y tk miliki apa" keistimewaan seperti nabi ..

meera terfikir , apakah setiap manusia itu wajar mohon maaf atau pun pikul kesalahan y dibuat oleh orang lain dan dengan tidak semena" diri sendiri dipersalahkan .. mungkin sesetengah daripada kita payah utk percaya bahawa manusia sebenarnya payah utk memaafkan dengan ikhlas dan mohon maaf serta insaf atas kesilapan y pernah dilakukan . rata" manusia sekarang ny tidak mudah utk mohon maaf dengan rela hati serta lebih gemar berpura" ketika memohon maaf . keadaan ny berlaku pabila manusia mahu mengulangi semula perbuatan y lalu . kemudian mohon maaf semula kepada mereka y telah memaafkan kesalahan y lalu . maaflah , mungkin ayat meera ny berpusing" utk kalian baca .

dan .. ada sesetengah dari kita y sanggup ketepikan ego sendiri semata" mahukan kemaafan .. kan elok sekiranya diri kita sebegitu rupa . pinggirkan keegoan diri ketika mohon kemaafan dari seorang insan y bernama manusia . cuba kita renungkan , apa kita sudah cukup hebat pada masa kini tatkala tanpa kita sedar bahawa kita telah pun melakukan suatu kesalahan y tidak pernah kita duga selama ini . barangkali kita tidak sedar semua itu . jadi , renungkanlah dan muhasabah lr diri kita sendiri sebelum terlambat [ wahh , ayat meera lain bebeno ny . apa sudah jadi meera oii , hihihi ]

apologizing .. does not mean you are wrong and the other person is right . it just means you value your relationship more than your ego ..

|^ kita tk pernah lari melakukan kesilapan , alangkah indah jika kita mudah memaafkan orang lain ^|

No comments:

Post a Comment